Kokoomus kannustaa mummoja markkinoille

Kirjoituksia

Kokoomus kannustaa mummoja markkinoille –

mutta markkinat hallitsevat mummoja.

Ministeri Virkkusen johdolla ovat Kokoomuksen eliittiasiantuntijat laatineet vaaliohjelman, jolla puolue aikoo yhteiskuntaa kehittää. Yleisvaikutelma on yritysten asettaminen ihmisten sijaan. Tulkintani mukaan aiemmasta ihmisiä normaalielämään kannustavasta yhteiskuntapolitiikasta on Kokoomuksessa tullut markkinakeskeistä.

Kokoomuksen ohjelmassa valitellaan palveluiden pieniä markkinoita. Ratkaisuksi ohjelma esittää markkinoita eli palvelusetelin käytön laajentamista. Väite kuuluu, että ”palveluseteli jättää lopullisen päätösvallan palvelujen asiantuntijoille – niitä tarvitseville kuntalaisille”

Jotta tämä markkinauskoon nojaava näkemys toimisi, pitäisi mummoilla olla täysi tieto markkinoista, palvelusetelin arvosta, sillä saatavasta palvelusta ja sen palveluspesifikaatiosta. Lisäksi heillä pitäisi olla myös kyky yksin neuvotella palvelun mahdollisesti tuottavien firmojen kanssa. Tämä höttökuva ei toimi tosielämässä.

Sosiaalipolitiikan kannustavuudesta väitelleen Lisa Björklundin tuoreen väitöstutkimuksen (http://www.doria.fi/handle/10024/42599) mukaan suomalainen sosiaalipoliittinen kannustuspolitiikka perustuu epäluottamukseen toimijoiden valintoja kohtaan. Kokkomuksen 30-kodan tulevaisuusohjemassa lääke tilanteeseen on markkinavetoisuus. Se tekee lopulta mummoista markkinoiden hallitsemia riistokohteita, joiden saama palvelu on sittenkin toisten määrittelemää ja päättämää.

Aki Ojakangas