MTY:n huvitoimikunta järjesti maakunnan laajuista huvia 1939 -1940

Kirjoituksia

Messukylän työväenyhdistyksen huvitoimikunta oli aktiivinen ja ammattimainen huvitilaisuuksien järjestäjä. Se organisoi iltamia Messukylän ohella ympäri lähipitäjiä. Vaikka toimikunnassa oli jäseniä vain kymmenkunta, se kykeni hoitamaan orkesteritilaukset, huviluvan haun, kuljetusten järjestämisen, lippujen myyjät ja järjestysmiehet sekä iltamamarkkinoinnin ja vielä ohjelmaesityksetkin.

Huvitoimikunnan puheenjohtajana toimi Suoma Nieminen ja sihteerinä monitoiminen Emmi Rajala. Kokouspaikkana oli alkuvuonna useimmiten Kalle Järvisen asunto. Huvitoimikunta järjesti mm. 4.3.1939 iltamat Kangasalla orkesterina Pirske. Linja-autokuljetus Keskustorilta edestakaisin järjestettiin. Maaliskuussa iltamat pidettiin Uudenkylän työväentalolla soittajina Tahtipojat. Tilaisuudesta ilmoitettiin Kansan Lehdessä.

Kuuma kesä 1939

Huvitoimikunta suunnitteli iltamia kesäksi Aitolahden työväentalolle, Muroleen työväentalolle, jonne matkattiin Länsi-Teisko-laivalla, sekä Kangasalan VPK:n talolle. Pöytäkirjojen mukaan kesäkaudella pidettiin iltamat vielä Länsi-Teiskon työväentalolla sekä Länkipohjan työväentalolla. Länsi-Teiskon iltamaliput eivät menneet ennakkoon hyvin kaupaksi ja siksi reissuun lähdettiin vain yhdellä linja-autolla. Kaikkiin tilaisuuksiin järjestettiin kuljetus Tampereen Keskustorilta, useimmiten Messukylän auto-osuuskunnan autoilla. Tilaisuuksissa esitettiin soiton ohella lausuntaa, huumoria ja Messukylän Työväen Näyttämön näytelmäkatkelmia. Tulot saatiin lipunmyynnistä ja puhvetinpidosta.

Kohti sotaa

Syksyä varten varattiin iltamatiloja vastavalmistuneesta Messukylän työväentalosta. Messukylän Työväen Näyttämön vaatevarastokin päätettiin perata, sillä se todettiin olevan sellaisessa kunnossa ” ettei niinä aineina voi viedä uuteen taloon”.  Syksyllä 1939 sodan uhka ulotti mustan varjonsa myös Messukylän työväenyhdistyksen huvitoimintaan. Hauholle suunnitellut iltamat piti peruuttaa, koska ei saatu autokuljetuksia järjestettyä. Omassa työväentalossa suunniteltiin järjestettäväksi iltamia syksyn mittaan sekä joulujuhla. Talo kuitenkin vuokrattiin Kuitu OY:lle, eikä iltamien järjestäminen ollut mahdollista.

Sota ja rauha

Sota toi huvi- ja tanssikiellon, MTY:n huvitoimikunta vaikeni. Toiminta potkaistiin käyntiin elokuussa 1940, jolloin kokoonnuttiin Unto Aallon johdolla suunnittelemaan Messukylän sos.dem.kesäjuhlaa ja ensimmäisiä tanssi-iltamia. Ne pidettiin lauantaina 24.8.1940. Noihin iltamiin tilattiin lippuja 600 kappaletta. Lippuja myymässä ollut Aili Salomaa kertoo MTY:n historiakirjassa: ” pitkin Hämeenkatua ihmiset huusivat toisilleen, että Messukylässä on tänään tanssit ja jessus, kyllä sitä väkeä tulikin”. Sodan synnyttämää huvivajetta paikattiin urakalla: syyskaudella 1940 järjestettiin työväentalolla peräti 85 iltamat.

Aki Ojakangas

Lähteet:            Messukylän työväenyhdistyksen huvitoimikunnan pöytäkirjat 1939–1940,

Seppo Tuovinen: Tiilipruukilta kansalaisten kanavaksi. Satavuotias Messukylän työväenyhdistys 1902 – 2002.